PƵrgulikult raske on kirjutada midagi uut Juhan Liivist. Midagi sellist, mis avaks tema loomingut uues valguses. Midagi sellist, mida igaĆ¼ks ennist ei teaks vƵi midagi sellist, mida mƵni interpreet juba Liivi luule pƵhjal kirjutanud pole.
Just midagi sellist on teinud Jaak SooƤƤr koosseisuga Juhan ehk Sibul/SooƤƤr/Kelp/Lillepea ja seda juba teist korda. Sel SĆ¼gisjazzil 20. oktoobril esitab nelik Juhan Kumu auditooriumis juba oma teist plaati āMa lillesideme vƵtaksā, mis on sĆ¼ndinud ainuĆ¼ksi Juhan Liivi luule pƵhjal.
Plaadi pealkirjast vƵiks oodata kooriseadeid, aga kaks Ƥratuntava kƤekirjaga kitarristi SooƤƤr ja Sibul annavad sellele hoopis progressiivrokiliku vormi ning kƵla. Meenutab omaaegseid bƤnde Kaseke ja InSpe, aga skandeerivad Ć¼hislaulmised kohati ka Propellerit ning melanhoolsemad palad Ultima Thule ballaade. Muidugi ā laulab ju Sibul, kes kƵigis neid bƤndides kaasa teinud. Piiritagustest tegijatest kumab lƤbi Deep Purple, Jimi Hendrixi ja Black Sabbathi mƵjud.
HƤƤle on Juhanile andnud Sibul, ent ometi on seaded teinud SooƤƤr, kelle sƵnul sujus kƵik lausa orgaanilise loomuliku kergusega ning Ć¼llatava kiirusega.
Intervjuu Jaak SooƤƤrega tegi Jazzkaare reporter Arvi Tapver.
Kumb siis Juhan Liiv oli, rohkem nagu jazzimees vƵi progre-rokkar?
Ma arvan, et need stiilikategooriad on tƤnaseks vƤga hƤgustunud ja vananenud. Niimoodi vastata polegi vƵimalik, aga roki poolt temas minu jaoks kindlasti on ja ka pungi poolt pƤris palju. Tal on vƤga palju erinevaid meeleolusid. Soovitan kƵigil tema paksemad kogud Ć¼les otsida ja lugeda sealt ise, sest Liivi looming on vƤga mitmekesine.
Ta ise pidas end Rootsi ja Poola kuningaks oma traagilisematel tundidel. Kas temas on ka aristokraatlikkust?
Nojah, me ju ei tea, mida ta mƵtles selle all ja see on tƤiesti eraldi teema, mis vƵib olla otseselt tema luules nii vƤga ei kajastu.
Kuidas Ć¼ldse teie koosseis alguse sai?
Juhan Liiv on olnud mulle oluline juba keskkoolist alates. Midagi temas oli, mis mulle korda lƤks ja kui nĆ¼Ć¼d juba rohkem kui kĆ¼mme aastat tagasi tuli vƤlja tema tƤiendatud kogumik, oli seal palju sellist teksti, mida ma polnud varem nƤinud. Sain kohe aru, et seal oli palju selliseid tekste, mis sobisid ka 21. sajandi Eestisse. Mulle oli kohe kogu kontseptsioon selge ā tekstid, mis kƵnetasid, bƤndi sound ja kes seal peaksid mƤngima. KĆ¼sisin poistelt jƤrgi ja nad olid ka kohe nƵus. Nii et see protsess ideest esimese plaadini oli vƤga lĆ¼hike ā esimesed lood kirjutasin Ć¼he nƤdalavahetusega. Tegelikult vƤga kiire ja normaalne protsess minu jaoks. Tundus, et nii pidigi olema.
Kas pƵhjus, miks Liivi teksti saab nii sujuvalt viisistada, peitub eestlasele omases rahvuslikus elemendis vƵi on ta tƵepoolest rĆ¼tmiliselt lihtne laulu seada?
Liivi tekst vƤga hƤsti lauldav, see on selge ning lihtne. VƤga konkreetne. Seal on ruumi muusika jaoks. Kui tekst lƤheb vƤga tihedaks ja detailirohkeks, siis sinna ei mahugi midagi juurde. Liivi luulele mahub.
Kas Liiv on filmilik?
Ta vaatleb olukordi. Tal on mingid pildid, tƤiesti selgelt.
Kas Liivi on kergem viisistada suurvormina, nagu Erkki-Sven TĆ¼Ć¼r seda teeks, vƵi kvartetina, nagu te teete?
Keda miski kƵnetab. Laulupidudel on seda tehtud kĆ¼mnele tuhandele lauljale. Ma mingeid piire ei nƤe. Mina tajusin seda rokivƵtmes, keegi teine tajub seda teisiti ja kui me alguses neid kontserte tegime, siis tuligi publik, kes ootas midagi muud. Nad olid Ć¼llatunud, et see nii rokilik oli, aga tundus, et nad jƤid kontserdiga sellegipoolest vƤga rahule.
Kui peaks Ć¼he Liivi luuletuse vƤlja valima Eesti praeguseid olusid kirjeldama, mis see oleks?
Ma arvan, et see vƵiks olla nƤiteks meie plaadi nimilugu āMa lillesideme vƵtaksā. Seda luuletust vƵiks sama tabavalt lugeda ka kĆ¼mne aasta pƤrast Eesti olude kohta vƵi vƵinuks seda teha ka kahekĆ¼mne aasta eest.
Meie esimesest plaadist on olukord Eestis mƵnevƵrra muutunud. Mulle tundub just see Ć¼hte- ja kokkuhoidmise teema olulisem, kui ta oli mƵnel varasemal perioodil. See on aktuaalne.
Liivi tekstis on palju vƵƵrandumist tƵusiklikkuse, kadaklikkuse vastu. VƵƵrandumist tundub eestlane pƵdevat ka tƤna. Kas see on sama vƵƵrandumine?
Ega siin mingit retsepti pole. IgaĆ¼ks elab oma elu nii hƤsti, kui oskab. Me peame arvestama selle maailmaga, kus me elame. Me ei saa ennast isoleerida, omaette oma asja ajada. Me kuulume osana suuremasse sĆ¼steemi, aga me ei tohi Ƥra unustada, kes me oleme ja kust me tuleme, et end muu maailma jaoks elus hoida. Ma arvan, et ka mina muusikuna huvitan vƤlismaailma kui eestlane, mitte kui lihsalt keskmine eurooplane. Nad ikkagi tahavad nƤha, mis on minu lugu, minu taust. Kust ma tulen, mis mul rƤƤkida on. Tuleb hoida oma traditsioone.
Liivi puhul oli see vƵƵrandumine vaatleja silmade lƤbi. VƵƵrandumine on ehk isegi liiga tugev vƤljend. Tal oli aega ja ta oskas nƤha, siis ta kirjeldas seda, mida ta nƤgi. Ta nƤgi kadaklust, mis talle ei meeldinud. Selge on ka see, et ka siis olid keerulised ajad. Sajandi alguse Tsaari-Venemaal olid ka erinevad surved peal. Eestlasel oli raske endaks jƤƤda.
Kas vƤlismaalane, eurooplane saaks Liivist sama hƤsti aru?
Teda on tƵlgitud ā ja vƤga hƤsti. NƤiteks Kadri Voorand Ć¼hte sellist tƵlget edukalt kasutanud. Meie pole seda kava Ć¼ritanud Eestist vƤlja viia. See pole olnud eesmƤrk.
Liiv tahtis saada muusikuks, aga harmoonium jƵudis kodutarre nii halvas seisus, et ta otsustas kirjaniku ameti kasuks. Kas muidu oleks vƵinud Liivist saada hoopis lauluisa?
VƤga raske ƶelda, ei julgeks spekuleerida.
Kuidas iseloomustada teist albumit, kas Liivi kui rahvusromantikut, looduslĆ¼Ć¼rikut vƵi sotsiaalkriitikut?
Plaadil on esil Eesti olude ja inimeste teema. Mis ta toona kirjutas, see kehtib paljuski ka nĆ¼Ć¼d. Liivi puhul ongi tore just see, et ta on oma Ć¼tlemistest selge. Midagi pole Ć¼le ja midagi pole puudu. Mind see kƵnetas ja loodan, et kƵnetab ka kuulajat.
Mida oodata teie etteastest?
Loodan, et publik leiab nende tekstide ja muusikaga oma suhte. Ćks meie lugu plaadi peal on āKes meeldida tahab, peab roomama -ā. Me ei Ć¼rita kƵigile iga hinna eest meeldida. Aga loodan, et neid, kellele see meeldib, ikkagi on. VƵib-olla vajab Juhani muusika veidi rohkem sĆ¼vanemist kui tarbe-pop, aga see ei ole paha. SĆ¼venemine kulub vahel Ƥra.
Kas see Ć¼llatab, et rohkem kui sada aastat luuletaja sĆ¼nnist ilmub ikka veel avaldamata luulet?
Ma neid protsesse vƤga tƤpselt ei tea, mis kuskilt vƤlja tuleb. Ma tean, et ta pƵletas oma luuletusiā¦ Ju ta siis nii oluline on, kui midagi vƤlja tuleb, siis see ka avaldatakse. Nagu Hendrixiga ā mƵni aasta tagasi tuli vƤlja uus plaat. ViiskĆ¼mmend aastat pƤrast surma. KƵik olid pƵnevil, et mis ta nĆ¼Ć¼d tegi! Tegelikult olid need seniavaldamata lood.
Ehk on siis Liiv Eestis sama klassi tegelane nagu Hendrix. Ta lahkus kĆ¼llaltki ootamatult ja tema pƤrand jƤi omapƤi. Sealt valis Tuglas esimesena tema luulet ja avaldas need, isegi vist kirjutas midagi juurde vƵi korrigeeris. Tema tegi esimese valiku ja Ć¼lejƤƤnud jƤi aastakĆ¼mneteks varjule, kuni jƤrgmised uurijad tulid ja avaldasid. Viimane kogumik peaks sisaldama maksimaalselt tema teadaolevat loomingut, seal on ka mƵttekilde ja lƵpetamata luuletusi.
Juhan esitab vaid Liivi luulet?
Jah, vƤhemalt siiani kĆ¼ll. Meil on muidugi teisi toredaid Juhaneid-luuletajaid ka. Seda kunagi ei tea, mis tulevik toob, aga teeme kƵigepealt Juhan Liivi kava Ƥra.
SĆ¼gisjazz 2019
JUHAN ā SIBUL/SOOĆĆR/KELP/LILLEPEA
PĆ¼hapƤev, 20. oktoober 2019 kell 17.00 Kumu auditoorium, Tallinn
Koosseis:
Riho Sibul ā laul, kitarr
Jaak SooƤƤr ā kitarr
Henno Kelp ā bass
Andrus Lillepea ā trummid